Blik potwierdził swój prymat jako najczęściej wybierana i najbardziej preferowana metoda płatności w polskim e-commercie. Aczkolwiek nie we wszystkich grupach wiekowych jest on tak samo popularny. Nie zawsze jest też najszybszym i najwygodniejszym sposobem rozliczeń za zakupy internetowe.
Firma Tpay, jeden z czołowych operatorów płatności online, po raz trzeci przeprowadziła badanie dotyczące zwyczajów płatniczych polskich e-konsumentów. Wyłania się z niego interesujący obraz rodzimego e-commerce'u.
Zwyczaje płatnicze Polaków
W porównaniu z wcześniejszymi edycjami badania (2022 i 2020) wzrosło znaczenie ceny jako czynnika skłaniającego do zakupów online. Podało ją 62 proc. ankietowanych, podczas gdy w poprzednich latach było to 51-54 proc.
Jak płacimy za zakupy w internecie? Najczęściej wybieraną metodą rozliczeń pozostał Blik. Jego popularność nawet wzrosła – jako jedynej metody płatności. Wskazało go 69 proc. respondentów (poprzednio – 60 i 58 proc.).
Blik pozostał również ulubionym (najbardziej preferowanym) sposobem zapłaty. Z odsetkiem na poziomie 76 proc. (+6 pp.) zdystansował inne rozwiązania, które w ostatnim roku raczej straciły na znaczeniu.
Wyjątkiem okazał się portfel elektroniczny , czyli stokeniozowane dane karty zapisane w chmurze obliczeniowej. Chodzi o rozwiązania typu Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay. Metodę umożliwiającą zbliżeniowe płacenie telefonem i zegarkiem jako ulubioną wskazało 26 proc. ankietowanych. To o 9 pp. więcej niż rok wcześniej.
Wiek a preferowana metoda płatności online
Blik jako najczęściej wybierana i ulubiona metoda płatności online króluje w całej populacji. Jednak w poszczególnych grupach wiekowych preferencje są zróżnicowane. Im starszy e-konsument, tym rzadziej wybiera Blika.
Wśród najmłodszych dorosłych (18-24 lata) jest on ulubionym sposobem rozliczeń dla 75 proc. respondentów. Jednak wśród najstarszych (55 lat i więcej) – już tylko dla 33 proc.
W dodatku w tej ostatniej grupie wiekowej popularność Blika zmalała i to wyraźnie – z 49 proc. To jedyny taki przypadek. Natomiast najbardziej (o 20 pp.) wzrosła ona wśród osób w wieku 35-44 lata.
Kartę jako drugą po Bliku preferowaną metodę wskazywali kupujący z przedziału 45-54 lata. Szybki przelew i PayPal wybierali konsumenci z grupy 35-44 lata. Natomiast e-portfel preferowały osoby w wieku 25-34 lata.
Co ciekawe dość anachroniczna już płatność za pobraniem cieszyła się największą popularnością wśród najmłodszych e-konsumentów. Jako ulubioną wskazywało ją 10 proc. badanych. Co raczej zrozumiałe zwykły przelew preferowali najstarsi (16 proc. wskazań).
Wniosek? Każda grupa wiekowa ma swoje płatnicze preferencje.
Autorzy raportu radzą internetowym sprzedawcom, by zapewnili jak najszerszy wachlarz metod płatności. Dzięki temu ograniczą liczbę tzw. porzuconych koszyków.
Powody wyboru danej metody płatności online
Dlaczego klienci wybierają dany sposób płatności? Powodów jest kilka.
Istotne są m.in. szybkość i wygoda. Ma to szczególne znaczenie w przypadku kupujących na urządzeniach mobilnych. Ich zdaniem na smartfonach najlepiej działały:
- Portfel elektroniczny – 49 proc.
- Blik – 32 proc.
- Płatności odroczone – 20 proc.
Za najwygodniejszy metodę rozliczeń respondenci uznali płatności odroczone (84 proc. wskazań). Na drugim miejscu uplasował się portfel elektroniczny (76 proc.). Co ciekawe Blik uplasował się na piątej pozycji (65 proc.) – za szybkim przelewem i kartą (po 66 proc.).
Jako najszybszy sposób płacenia w internecie badani wskazali e-portfel (86 proc.). Drugą lokatę zajął szybki przelew (82 proc.), a trzecią – Blik (79 proc.).
Największe poczucie bezpieczeństwa zapewniały e-konsumentom zakupy za pobraniem (75 proc.). Niewiele ustąpił im przelew tradycyjny (68 proc.).
Najwięcej pozytywnych doświadczeń dostarczały kupującym w internecie płatności odroczone / zakupy ratalne online, które wytypowało 63-64 proc. badanych. Żadna inna metoda nie przekroczyła 45 proc. wskazań.
Dany rodzaj płatności klienci wybierali także z powodu przyzwyczajenia. Ten czynnik największą rolę odgrywał przy rozliczeniach szybkim przelewem (39 proc.) i kartą (37 proc.).
Na wybór metody płatności online wpływa też rodzaj kupowanego towaru lub usługi. Chodzi o to, że niektóre sposoby rozliczeń sprawdzają się lepiej od innych w danej sytuacji:
- Blik – przy opłacaniu subskrypcji (59 proc.) oraz wypożyczaniu środków transportu (58 proc.),
- karta – w zakładach bukmacherskich (26 proc.),
- szybki przelew – podczas kupowania biletów na imprezy (14 proc.),
- BNPL – w zakupach artykułów modowych.