Klienci coraz chętniej sięgają po aplikacje bankowe. W ciągu roku liczba użytkowników tego rodzaju programów zwiększyła się o 15 proc. Najwyższe noty zbierają te wypuszczone przez PKO BP (dla systemu Android) oraz ING Bank Śląski (dla iOS-a). Najgorzej wypada oprogramowanie Plus Banku.
Wygodne i użyteczne rozwiązania szybko zdobywają zwolenników. Tak jest z bankowością mobilną. Co kwartał z dwucyfrową dynamiką przybywa użytkowników aplikacji bankowych.
Aplikacje bankowe jako inwestycja
Wg danych ZBP z marca br. 20,1 mln klientów używało tego rodzaju programów. W ciągu roku ich liczba zwiększyła się o 15 proc., tj. 3,6 mln użytkowników. W podobnym tempie przybywało ich w poprzednim roku.
W tym gronie, jak wynika z cyklicznego raportu ZBP, 2/3 to osoby określane mianem mobile only. Chodzi o klientów, którzy swoje sprawy w banku zdalnie załatwiają tylko przez aplikacje mobilne , rezygnując z bankowości internetowej (systemów desktopowych).
Instytucje finansowe stale rozwijają aplikacje bankowe , dodając nowe funkcje i optymalizując ich działanie. Zdają sobie sprawę, że inwestując w ten kanał kontaktu, zyskują na wielu płaszczyznach.
Po pierwsze – wizerunkowo. Jawią się jako nowoczesne organizacje ułatwiające życie klientom i dostarczające im pozytywnych wrażeń (user experience). Dzięki temu są przez klientów lepiej oceniane i chętniej polecane.
Po drugie, osoby korzystające z aplikacji bankowych stają się bardziej samodzielne w relacjach z bankiem, przez co rzadziej odwiedzają oddziały. W efekcie w punktach obsługi rzadziej tworzą się kolejki. Pracownicy mogą skupić się na ważniejszych zadaniach, np. doradztwie w inwestowaniu czy sprzedaży kredytów hipotecznych.
Po trzecie, większa mobilność klientów sprawia, że dla banków pojawia się przestrzeń do optymalizacji sieci placówek, czyli oszczędności. A im sprawniejszy bank, tym bardziej zadowoleni są jego właściciele (akcjonariusze), bo notują większe zyski.
Aplikacje bankowe na Androida
Banki tworzą aplikacje głównie na najpopularniejsze systemy operacyjne i umieszczają je na platformach: Google Play (Android) oraz AppStore (iOS). Tam użytkownicy wystawiają im ocenę. Na tej podstawie można ustalić najlepsze aplikacje bankowe , o co postarał się serwis cashless.pl
W grupie użytkowników urządzeń z Andoidem pierwsze cztery aplikacje bankowe mają notę 4,8 (najwyższa to 5,0). Chodzi o oprogramowanie mobilne:
- PKO BP,
- ING Banku Śląskiego,
- Banku Millennium i
- Santandera.
Przy identycznej ocenie o kolejności decyduje większa liczba głosów oddanych przez użytkowników.
W porównaniu z ubiegłorocznym notowaniem zwraca uwagę aplikacja mBanku , która zanotowała spadek z trzeciego na ósme miejsce. Taki sam ruch w dół zaliczyło oprogramowanie stworzone przez VeloBank. W obu przypadkach pogorszeniu pozycji towarzyszyła niższa nota.
Najwięcej zyskała aplikacja Nest Banku , która przez lata plasowała się w środku stawki. Tym razem z notą 4,7 przypadła jej szósta lokata. Jej ocena wzrosła o 0,4.
Średnio aplikacje bankowe wszystkich sklasyfikowanych organizacji otrzymały ocenę 4,4. To o 0,2 więcej niż przed rokiem. Jeszcze w 2018 było to 3,7.
Najlepsze aplikacje bankowe na Androida w 2023
lp. | Instytucja | Ocena w Google Play | Ocena w 2022 |
---|---|---|---|
1. | PKO BP | 4,8 | 4,7 |
2. | ING Bank Śląski | 4,8 | 4,8 |
3. | Bank Millennium | 4,8 | 4,7 |
4. | Santander | 4,8 | 4,7 |
5. | Bank Pekao | 4,7 | 4,6 |
6. | Nest Bank | 4,7 | 4,3 |
7. | Bank Pocztowy | 4,7 | - |
8. | mBank | 4,6 | 4,7 |
9. | BNP Paribas | 4,6 | 4,5 |
10. | Credit Agricole | 4,5 | 3,7 |
11. | SGB | 4,5 | 4,4 |
12. | Nasz Bank* | 4,4 | - |
13. | Alior Bank | 4,2 | 4,2 |
14. | Citi Handlowy | 3,7 | 3,4 |
15. | VeloBank | 3,5 | 4,3 |
16. | BOŚ Bank | 3,5 | 2,7 |
17. | Plus Bank | 3,2 | 3,5 |
Źródło: cashless.pl
* – wspólna aplikacja wielu banków spółdzielczych
Aplikacje bankowe na iOS
W klasyfikacji aplikacji na urządzenia firmy Apple zmian było mniej. Z tym że spadki zdecydowanie przeważały nad awansami.
Wg użytkowników najlepszą aplikację na iOS-a ma, tak jak przed rokiem, ING Bank Śląski z notą 4,9, którą utrzymuje od trzech lat. Wyprzedza on PKO BP, mBank i Bank Millennium. Software każdego podmiotu tej trójki ma ocenę 4,8.
Podobnie jak w grupie użytkowników sprzętów z Androidem wśród klientów korzystających z urządzeń na iOS najgorzej wypada Plus Bank. W tym przypadku ocena jest jeszcze niższa i wynosi 2,3.
Średnia dla całego rynku to 4,4, czyli o 0,1 więcej w stosunku do ubiegłego roku. W 2019 było to 3,8.
W tej grupie największy awans zaliczył Santander , który przesunął się o dwa miejsca. Największy spadek zanotował Nest Bank , który osunął się o trzy pozycje.
Najlepsze aplikacje bankowe na iOS w 2023
lp. | Instytucja | Ocena w AppStore | Ocena w 2022 |
---|---|---|---|
1. | ING Bank Śląski | 4,9 | 4,9 |
2. | PKO BP | 4,8 | 4,8 |
3. | mBank | 4,8 | 4,8 |
4. | Bank Millennium | 4,8 | 4,7 |
5. | Santander | 4,7 | 4,6 |
6. | BNP Paribas | 4,7 | 4,7 |
7. | VeloBank | 4,7 | 4,7 |
8. | Bank Pocztowy | 4,7 | - |
9. | Bank Pekao | 4,6 | 4,6 |
10. | Alior Bank | 4,6 | 4,6 |
11. | SGB | 4,6 | 4,6 |
12. | Citi Handlowy | 4,1 | 4 |
13. | Credit Agricole | 4,1 | 3,8 |
14. | Nest Bank | 4 | 4,1 |
15. | BOŚ Bank | 3,6 | 3,9 |
16. | Plus Bank | 2,3 | 2,3 |
Źródło: cashless.pl