Coraz więcej klientów przekonuje się do faktu, że bankowość elektroniczna ma wiele zalet i warto z niej korzystać. O ile jednak liczba użytkowników tradycyjnej bankowości online zwiększa się w tempie jednocyfrowym, tak bardzo dynamicznie przybywa tych, którzy transakcje finansowe wykonują na smartfonie.
W cyklicznym raporcie NetB@nk Związek Banków Polskich przedstawił dane o tym, jak w ostatnich miesiącach 2022 była wykorzystywana bankowość elektroniczna. Z dokumentu wynika, że w ostatnim kwartale minionego roku przybyło użytkowników bankowości internetowej oraz mobilnej. Zwiększyła się też ich aktywność płatnicza mierzona liczbą przelewów oraz wartością dokonywanych przez nich rozliczeń.
Bankowość elektroniczna w Polsce w liczbach
Na koniec ub. r. niespełna 42 mln klientów indywidualnych miało zawartą umowę o dostęp do bankowości elektronicznej. Aktywnie z tego rozwiązania korzystała nieco połowa z nich (22 mln). Chodzi o użytkowników, którzy logowali się do systemu transakcyjnego co najmniej raz w miesiącu.
W stosunku do końcówki 2021 liczba klientów z dostępem do bankowości internetowej zwiększyła się o 6,6 proc., tj. 2,6 mln użytkowników. Tych aktywnych było o 4,5 proc. (0,94 mln) więcej.
W obu kategoriach od lat utrzymuje się trend rosnący. Przykładowo dwa lata wcześniej spośród 38,2 mln klientów indywidualnych mających dostęp do swojego konta przez internet regularnie z tego rozwiązania korzystało 19,5 mln, czyli 51 proc. Natomiast pod koniec 2017 było to odpowiednio: 35,5 i 15,9 mln użytkowników (44 proc.).
Mniej więcej stała jest liczba przelewów zlecanych przez internet. Co miesiąc statystyczny Kowalski wykonuje sześć takich transakcji.
Na koniec 2022 jeden przelew internetowy opiewał na 1137 zł. To o 214 zł (8 proc.) więcej niż rok wcześniej. Natomiast średnia miesięczna wartość rozliczeń dokonywanych przez klienta indywidualnego online wzrosła o 1/5 – do 6844 zł.
Szał na bankowość mobilną
Bankowość elektroniczna to nie tylko komputery stacjonarne i laptopy. W ostatnich latach coraz więcej spraw związanych z finansami załatwiamy z poziomu smartfona.
Z danych ZBP wynika, że pod koniec ub. r. 19,3 mln klientów indywidualnych aktywnie korzystało z aplikacji mobilnych banków. W ciągu roku ich liczba wzrosła o prawie 17 proc. (2,8 mln klientów), a przez dwa lata – o 36 proc. (5,1 mln użytkowników).
W tym gronie 13,5 mln klientów było mobile only. To użytkownicy, którzy z konta bankowego korzystali wyłącznie na smartfonie i nie logowali się na rachunek na urządzeniu stacjonarnym.
W ciągu roku liczba takich klientów wzrosła o 38 proc., a przez dwa lata – o przeszło 4/5. W dodatku od końca 2021 odsetek mobile only zwiększył się z 59 do 71 proc. użytkowników bankowości mobilnej.
Bankowość mobilna rozwija się w bardzo szybkim tempie. Niebawem liczba aktywnych użytkowników tego rozwiązania najpewniej zrówna się z liczbą klientów bankujących tradycyjnie, czyli na komputerach i laptopach. Niewykluczone, że w nieco dłuższej perspektywie podobnie stanie się z klientami mobilne only.
Dynamicznie powiększające się grono użytkowników aplikacji bankowych wynika z kilku czynników. Z jednej strony mamy coraz więcej smartfonów, które zapewniają wygodny dostęp do konta bankowego z dowolnego miejsca. Możemy szybko sprawdzić stan konta, doładować telefon, wykonać przelew czy kupić coś online.
Z drugiej – aplikacje banków są bardzo intuicyjne w obsłudze. Poza tym banki wyposażają je w kolejne przydatne funkcje, np. możliwość zakupu biletu parkingowego czy opłacenia przejazdu autostradą. Oczywiście nie bez znaczenia jest wysoki poziom zaufania do bezpieczeństwa tego rozwiązania.
Bankowość elektroniczna w małych i średnich firmach
Bankowość elektroniczna używana jest też przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Na koniec 2022 umowę o dostęp do konta firmowego przez internet zawarło 3,43 mln podmiotów gospodarczych (+2,4 proc.). Korzystało z tego 2,35 mln MSP (-1,3 proc.).
W ostatnim kwartale ub. r. jeden przelew firmowy opiewał na 6639 zł i był o 1/4 większy niż rok wcześniej. Statystycznie w ciągu miesiąca jedno przedsiębiorstwo z sektora MSP aktywnie korzystające z bankowości internetowej wykonywało niespełna 18,5 przelewu. To 2,6 operacji mniej niż w tym samym okresie 2021.