Mało kto o nim słyszał. A jest to bardzo korzystna i sprawnie działająca funkcja zwrotu środków pieniężnych w przypadku opłacania transakcji kartą płatniczą. Można z niej skorzystać, gdy zamówiony towar był niezgodny z opisem albo w ogóle go nie otrzymaliśmy. Przyda się także w sytuacji błędnie wypłaconej kwoty z bankomatu czy nieprawidłowo przeliczonego kursu. Mowa o funkcji chargeback. Na czym dokładnie ona polega?
1. Reklamacja towaru u sprzedawcy
Zwykle proces reklamacyjny jest długi i mozolny. Między kontaktem ze sprzedawcą i dokładnym opisem zaistniałej sytuacji, a wymianą produktu czy zwrotem pieniędzy, mija zwykle kilka tygodni. Wielu rezygnuje i macha ręką, bo kwota przecież nie była aż tak duża. Tu z pomocą przychodzi chargeback. Jednak można z niego skorzystać tylko w sytuacjach, gdy transakcja opłacona jest kartą. Niezależnie od tego czy jest to Visa czy Mastercard. Ponadto jej przepisy są regulowane przez prawo międzynarodowe, nie musimy się więc obawiać bezpieczeństwa przy zwrocie środków.2. Jak działa chargeback?
Za zwrot pieniędzy na kartę odpowiada wystawca karty debetowej czy kredytowej. Wystarczy więc złożyć stosowny wniosek do banku, zarówno przez internet jak i telefon, w których dokładnie opiszemy zaistniałą sytuację. Dane, które należy podać w trakcie zgłoszenia to oprócz podstawowych informacji jak imię i nazwisko wystawcy karty, to również jej numer oraz okoliczności zaistnienia transakcji, czyli datę transakcji z przybliżoną godziną oraz nazwę sprzedawcy czy sklepu, który nie wywiązał się z przeprowadzenia usługi czy wysłania towaru. Resztę załatwia już bank. To on kontaktuje się ze sprzedawcą, który musi udowodnić, że towar który wysłał klientowi jest pełnowartościowy i zgodny z opisem.3. Sytuacje, w których można skorzystać z chargeback
Stwierdziliśmy już, że z tej usługi mogą skorzystać jedynie osoby, które za zakupiony produkt lub usługę zapłaciły kartą. Ponadto spełnione muszą zostać inne przesłanki, by chargeback został przeprowadzony. Należą do nich m.in.:- niezgodność towaru z opisem
- brak dostarczenia towaru lub usługi
- zapłata kartą za anulowanie zakupu bądź jego zwrot
- rozliczenie transakcji w innej walucie
- podwójne zaksięgowanie transakcji
- wypłacanie błędnej kwoty z bankomatu